blue-waters.reismee.nl

Naar Jost van Dyke

We hebben even gewacht tot het iets hoger water was om veilg weg te varen richting Jost van Dyk ( 6 uur) zeilen) . Toen we midden op zee zaten zagen we dat de hendel van de buitenboord motor in de dinghy niet op de neutraal stand stond. We zijn 'bij gaan liggen' (zeilterm) en Ellen is in de dinghy gesprongen. Een goed geslaagde aktie die frank ook voor het eerst uitvoerde.

Jost van Dyk, is een eiland genoemd naar een Nederlandse Piraat, die het water in deze omgeving onveilig maakte. We ankerden bij White bay. Op het witte strand staat een beroemde bar 'de soggy dollar bar'. De verhalen gaan dat zeelui naar wal zwommen ( ze hadden nog geen trouwe dinghy's) en betaalden met natte dollars. Hier werd de painkiller gedronken door ons, een cocktail drankje met rum.

De sterren hemel is hier indrukwekkend, dus als Ivo ( onze dinghy schipper) ons weer veilig bij de boot heeft terug gebracht dan is er nog even een moment van afzakkertje en sterren spotten. Marieke we hebben de casiopeia nog niet ontdekt.

We lagen vlakbij een rif die wat branding gaf. Doordat de wind draaide toen we net in bed lagen, werd de boot zeer onaangenaam heen en weer geslingerd. Nadat we er 3x uitgeweest waren om het servies veilig te stellen en het en het alarm te recetten, besloot de schipper om het tweede anker uit te gooien. In de nacht met koplampen op, werd ook achter het anker uit gezet. Dat scheelde in de nachtrust.